Page 14 - LEADER_Saare_maakond
P. 14
Projekti kestus: 2010–2013
Projekti maksumus: 119 650
LEADER-toetus: 107 686
Meetme kood: 322 - külade uuendamine
ja arendamine
Toetuse saaja: MTÜ Väinamere Uisk
Projekti taust: Uisu näol on tegu Eesti vanima traditsioonilise Peamised tegevused: Aastal 2010 taaselustati vana traditsioon
purjelaevaga, mille esimesed mudelid valmisid kaheksandal ja alustati LEADER-meetme toel uisu kere ehitustöid.
sajandil. Kuigi paljudel läänemeresoomlaste asustusaladel hääbus
traditsioon 16. sajandil, on muhulased ainulaadse laevakultuuri Pärast kolm aastat kestnud laeva ajalugu käsitlevat uurimistööd,
elus hoidnud. traditsioone kandvat ehitustööd ja tutvustavaid tegevusi veesati
uisk 2013. aasta 20. juulil ajaloolises Kuivastu sadamas. Purjelaeva
16. sajandil hakkasid muhulased toimetama uisuga postisaadetisi ristinimeks sai Moonland.
üle Väinamere, hiljem lisandusid kaubalastid ja reisijad.
Sadamatesse kerkisid kõrtsid ja uisumeeste öömajad (uisusaunoks). Moonlandi kogupikkus on 15 ja laius 5,2 meetrit.
Kaubaveo eesmärgil kohandati uisk täielikult mereteede jaoks Esilekerkinud probleemid/saadud õppetunnid:
– 19. sajandi uisu kerepikkus oli Suurel väinal ligikaudu 18 meetrit Laev pühitseti ja veesati üheskoos 700 inimesega 20. juulil 2013. aastal
ja Väikesel väinal 12 meetrit. Suuremad laevad mahutasid kuni Kuivastu sadamas. Kuna uisuga seotud traditsioonid ja kombestik on
kümme hobusevankrit. olnud seotud nii kohaliku pärandi, loodususundite kui ka õigeusu
kirikuga, võttis erinevate rituaalide läbiviimine aega kolm tundi.
Viimane omaaegne uisk nimega Maria
lammutati aastal 1925 Pädaste sadamas. Uisk on tugevdanud Muhu saare turismialast ja majanduslikku
konkurentsi võimet. Läbi elava ajaloopärandi on tekkinud uued
võimalused levitada traditsioonilist oskusteavet ja edendada
merenduskultuuri.
MTÜ Väinamere Uisk “Projektiga tutvustatakse Muhu
Vanatoa küla, Koguva küla saare ja kogu Väinamere merendus-
Muhu vald traditsioone ja taastatakse rahva
www.uisk.ee +372 53452022 ajalooline mälu Väinamere kunagise
sümboli uisulaeva ehituskultuurist,
meretranspordist ja ühiskondlikust
rollist.” Mihkel Jürisson, projektijuht